reklama

Hejtman Martin Půta: Mezikrajská dálková doprava během koronaviru selhala

reklama

Koronavirová krize zahubila i autobusové spojení mezi Prahou a Libercem. Ten je jako jediné krajské město zcela závislý na dálkové autobusové dopravě, která je však z velké části provozována pouze na komerční riziko dopravců a není v objednávce státu nebo krajů. To způsobilo kolaps přímého spojení Liberce s hlavním městem.

Cílem vedení Libereckého kraje je co nejkvalitnější veřejná doprava, která musí být propojená nejen s okolními kraji, ale zejména s Prahou – a to i tarifně. „Liberecký kraj dlouhodobě prosazuje výrazné zlepšení spojení krajského města Liberce a celého regionu s hlavním městem. Po koronavirové krizi dochází opět k uvolňování opatřeni, lidé potřebuji jezdit do zaměstnání, ale celý kraj je odkázán na libovůli dopravců, kteří dopravu zajišťují podle svých ekonomických zájmů a nikoliv podle potřeb lidi,“ shrnul současnou praxi hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

Neexistuje žádný projekt železničního spojení
Ministerstvo dopravy není pro Liberecký kraj schopné připravit žádný projekt kvalitního železničního spojení, zároveň však ani neobjednává dálkovou autobusovou dopravu, protože to v současnosti zákon neumožňuje. Roli státu zde supluje Liberecký kraj, který  spolu se Středočeským objednává dopravu alespoň mezi Libercem a Mladou Boleslaví. Dále do Prahy je však spojení zcela v režii dopravců, kteří v případě úbytku cestujících omezují počet spojů na minimum nebo spojení zruší úplně.  

„Hnutí STAN vyzývá Ministerstvo dopravy, aby se v rámci nově zpracovávaného Plánu dopravní obsluhy České republiky začalo zabývat i problematikou objednávání dálkové autobusové dopravy tam, kde neexistuje žádná konkurenceschopná železniční doprava. Liberecký kraj je na prvním místě, komu by se mělo pomoci,“ zdůraznila Ing. Věra Kovářová, poslankyně za Středočeského kraje, členka sněmovního Podvýboru pro dopravu.

Jaké je vlastně objednávání dálkové dopravy?
„Pokud uspějeme v podzimních krajských volbách, budeme chtít jednat s Ministerstvem dopravy právě o objednávání dálkové dopravy. Středočeský kraj sousedí s osmi kraji. V řadě vzdálenějších příhraničních oblasti jsou naše města závislá pouze na dálkových komerčních linkách dopravců a nemají tak žádnou jistotu dálkové dopravní obsluhy,“ vyhodnotila situaci Mgr. Petra Pecková, starostka Mnichovic a kandidátka na středočeskou hejtmanku za hnutí STAN ve spolupráci s KDU-ČSL a SNK-ED.

„Praha buduje se Středočeským krajem společný integrovaný dopravní systém a celý proces integrace chceme začátkem příštího roku dokončit. Do Prahy směřuje mnoho autobusových linek, které jsou ukončeny na různých terminálech, jejichž kapacita však není neomezena. Proto oceňujeme, že objednávané spoje v rámci PID umíme efektivně distribuovat tak, aby nedocházelo ke kapacitním  problémům v terminálech. U komerční dopravy to však v případě počtu spojů ovlivnit už nelze,“ řekl Petr Hlubuček, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast životního prostředí, infrastruktury, technické vybavenosti a bezpečnosti. „Libereckému kraji můžeme navíc ušetřit peníze tak, že mu nabídneme odbavovací systém vyvinutý pražským Operátorem ICT. Odbavovací systém platí v Praze a ve Středočeském kraji – není důvod, aby neplatil i v Libereckém kraji. Dojde tak nejen k synergii finančních nákladů, ale také to umožní tarifní propojení s Libereckým krajem,“ doplnil náměstek Hlubuček.

Foto: archiv M. Půty

reklama

reklama
reklama
reklama
reklama