reklama

Kam roku 2024 za špičkovým mezinárodním historickým sportem?

reklama

Ne, neberu nikomu nadšení pro aktuální Formuli 1 a jiné výstřelky „moderního“ motorsportu. Kdo ovšem chce vidět ryzí závodní vozy a potkat osobnosti z dob, kdy k vyvinutí jistého napětí ještě nebylo zapotřebí uměle vyvolaných neutralizací nebo předepsaných pit-stopů, tomu lze pro sezonu 2024 vřele doporučit tyto podniky. Jedná se o subjektivně vybrané události ve „střední Evropě“, které by měly být dosažitelné autem…

1. Hockenheim Historic, Jim Clark Revival – 5. květen

Podnik je již tradičně zahájením mezinárodním sezony v Německu. Letos sice nenabídne F1 Masters, má na programu ale mimo jiné DRM-Revival, Formule Junior a jízdy klubu Raceclub Germany s tucty vozů F1, F2 a dalších formulí. Mimo to v rámci „Clark-Revivalu“ vyrazí do sezony 2024 i BossGP.

2. Monaco Historique – 12. květen

O tomto podniku se nedá ani napsat dost superlativů. Prostě nedosažitelná špička. Sedm sérií ostrých závodů pro vozy F1 všech epoch až do roku 1985 a k tomu jedna třída pro sportovní vozy 50. let. Prominenty při tom není vidět jen v paddocku a boxech, často také v kokpitech!  A tak zde v posledních letech závodili Alesi, Werner, Pirro, Caffi, Moreno, Barilla a další. Dříve dokonce Phil Hill, Sir Stirling Moss a Arturo Merzario. „A must“ pro každého znalce motorsportu! 

3. Red Bull Ring Classics – 9. červenec

Rakušané, kteří by jistě měli na víc, i letos nedokázali získat pro svůj s velkým Tam-Tamem ohlašovaný podnik šampionát F1. A tak opakovaně předvedou CanAm se skupinou C, cestovní vozy „Zlaté éry“ a BossGP. Poněkud slabší podnik, kdo to ale nemá do Štýrska daleko, proč ne?

4. Solitude Revival – 23. červen

Na klasické silniční trati mezi Stuttgartem a Leonbergem prezentují nejen desítky restaurátorů své závodní auta a motorky, ani velcí němečtí výrobci si nenechhají ujít možnost, vytáhnout ze svých muzeí historické unikáty. Tuzemských pamětníků je zpravidla plný paddock. Jediným záporem akce je, že se jedná pouze o demonstrační jízdy za vodícím vozem – naostro tedy nesmí jet nikdo.

5. Brno GP Revival – 14. červenec

Podnik, ke kterému přiveze britská organizace Masters vozy F1, GT a sportovní prototypy, doplní seriály HAIGO s Lurani Trophy a exhibice českých závoďáků a motorek. Bez diskuzí se bude jednat o vrchol okruhového sportu roku v Čechách vůbec. Více snad ani nejde. Nechat si tohle ujít, by bylo nenapravitelným hříchem.

6. Ennstal Classic – 20. červenec

Podnik organizovaný již přes 25 let legendárním rakouským žurnalistou Helmutem Zwicklem sestává z 3denní rallye vyrovnanosti štýrským údolím Ennstal a vrcholí v sobotu Grand Prixem Gröbmingu. Při této demonstrační jízdě se prezentují závodní stroje a osobnosti dějin sportu. Jednička v Rakousku, v posledních letech bohužel trochu přespříliš ve znamení výrobce Porsche…

7. Oldtimer Grand Prix Nürburgring – 11. srpen

Největší podnik svého druhu v Německu, letos bohužel bez F1 Masters. Za to se desetitisíce fandů budou kochat závody (i nočním!)  historických GT, DRM, DTM a demonstračními jízdami monopostů. Výborně je (díky iniciativě německého klubu) reprezentována značka Škoda. Kdo se bude pozorně procházet paddockem, ten jistě potká nejednoho giganta volantu. Za zmínku stojí i obsáhlé tržiště literatury, modelů a memorábilií.

8. Minardi Days Imola – 25. srpen

Vždy povedený víkend, při kterém Giancarlo Minardi pořádá volné jízdy všech možných tříd závodních vozů od F1 přes prototypy až po F-Italia. V paddocku při tom neobdivují stovky exponátů jen fandové ale i ohromný počet italské motorsportovní prominence. Tržiště literatury, modelů, náhradních dílů a memorábilií k tomu doplní představení nových odborných knih – a minulý rok dokonce divadelní kousek bývalého pilota F1, Dr. Siegfrieda Stohra. 

9. Bergpreis Rossfeld – 29. září

Tento historický závod do vrchu nad letoviskem Berchtesgaden se letos koná pod heslem „Závodní vozy rodiny Stuck“. Exponáty BMW, Auto Union a Porsche tedy jistě budou zářit v historickém paddocku – a můžeme třikrát hádat, do je do vrchu Rossfeld požene? K nim se přidá kolem dvou set dalších historických vozů a motorek s z části s bývalými profíky v kokpitech. 

Text a foto: Roman Klemm

reklama

reklama
reklama
reklama
reklama