Středočeská policie zkouší od letošního února pilotní projekt POL POINT – novou bezkontaktní alternativu komunikace občana s policií. Jeho primárním přínosem je posílení policejní služby v ulicích měst a obcí a zvýšení dostupnosti policejní služby pro občany. Cílem je ale také efektivní digitalizace služeb Policie ČR a snížení administrativní zátěže. Bezkontaktní místa totiž nevyžadují fyzickou přítomnost policistů. Poté, co občan vstoupí do bezobslužné místnosti, může bez jakéhokoliv vlastního zásahu začít komunikovat prostřednictvím umístěného videokonferenčního zařízení s policistou, který videokonferenci ovládá z centrální místnosti na krajském ředitelství. V rámci pilotního projektu, a bylo ve Středočeském kraji zřízeno již osm kontaktních míst pro občany.
Bezkontaktní místa jsou zřizována ve stávajících objektech policie, v budovách městských policií, ale i v zázemí obecních, či městských úřadů. Po zazvonění a prvotním představení vpustí policista z „centrály“ občana do bezkontaktní místnosti opatřené stolem a židlí a vybavené obrazovkou s mikrofonem a reproduktorem. Nedílnou a důležitou součástí je komunikační zařízení Cisco skládající se z kvalitní obrazovky a kamery.
„POL POINTY jsou kompletně vybavené osvědčenou technologií Cisco, kterou používají velké úspěšné firmy po celém světě, ale také státní správa a jiné organizace, pro něž je každodenní spolehlivá a kvalitní komunikace na dálku se skvělým zvukem i obrazem nezbytná,“ říká Vojtěch Přikryl, Business Development Manager, ze společnosti ALEF. Ta kompletní komunikační řešení dodává a má s nimi už více než 20 let zkušeností. Viktor Gyönyör, Senior Sales Consultant ze společnosti AV MEDIA dodává: „Tyto technologie mohou urychlit, zjednodušit a v konečném důsledku
i zlevnit komunikaci mnoha úřadů s občany po celé republice.“
Mělo by to být snadné a rychlé
Občan může snadno a rychle z kontaktního místa podat jakékoliv oznámení o spáchání trestného činu nebo jiném protiprávním jednání, prostřednictvím systému POL POINT podat vysvětlení k určité události, či absolvovat výslech. Od února letošního roku, kdy je projekt ve „zkušebním provozu“, se podařilo vybudovat již osm těchto nových kontaktních míst pro občany, a to na Karlštejně, Přerově nad Labem, Čechticích, Rudné, Lysé nad Labem, Zruči nad Sázavou, Sedleci-Prčicích a v Lánech.
„Osoba podávající oznámení nemusí nic podepisovat, výpověď jsme schopni efektivně zaznamenat a dále pracujeme s nahrávkou a písemným záznamem, který sepíše policista. Vytváří nám to v daných lokalitách prostor pro policisty ve výkonu, kteří nemusejí čekat na služebně, ale mohou být užiteční v terénu,“ říká brigádní generál Václav Kučera, ředitel krajského ředitelství policie Středočeského kraje.
„Setkáváme se tu s osobami, které nám chodí hlásit různou trestnou činnost, ale někteří se chtějí jen informovat, získat radu,“ doplňuje zkušenosti z prvních týdnů fungování nadpraporčík Jitka Poštulková, policistka Středočeského kraje, která obsluhuje centrální pracoviště a pomáhá občanům.
Prostřednictvím systému POL POINT mohou občané plnohodnotně komunikovat s orgány státní správy bezkontaktně, bezpečně, snadno, rychle a v podstatě odkudkoli. „Aktuálně také pracujeme na zapojení tlumočníků z cizích jazyků, aby tímto způsobem mohli s policií komunikovat nejen naši občané,
a současně se snažíme navázat spolupráci i s tlumočníky do znakové řeči,“ sděluje generál Václav Kučera. „Vytváříme systém, abychom například na žádost vyslýchané osoby mohli příslušného tlumočníka online připojit a provést výslech na daném místě,“ odhaluje další blízké plány Václav Kučera, ředitel krajského ředitelství policie Středočeského kraje.
Foto: archiv