reklama

Starostka Pecková: Kdyby nebylo obcí, tak by žádné nové cyklostezky v kraji nevznikly

reklama

Kvůli koronaviru COVID-19 bude trávit spousta obyvatel svou letní dovolenou v Česku, mnozí z nich na kolech či pěší turistikou po kulturních a přírodních památkách. Středočeský kraj zklamal stavebně i organizačně. Vše nasvědčuje tomu, že od schválení své Cyklokoncepce v roce 2017 kraj nebyl v letech 2018-2020 schopen postavit žádné nové cyklostezky. V organizační rovině stále chybí schválení nových jízdenek v tarifu PID, které by umožňovaly jízdu skupin či jízdenku pro kola.

Navzdory nečinnosti kraje vznikají alespoň části páteřních cyklostezek, a to díky obcím. Dle hnutí STAN má kraj převzít zodpovědnost za všechny úseky páteřních cyklostezek ty začít aktivně budovat a zároveň má umožnit tarifní propojení cyklistiky se systémem integrované dopravy PID. „Prázdniny na krku a Středočeský kraj je opět nepřipraven. Mnoho obyvatel bude trávit dovolenou v tuzemsku na kole či pěšky a bude přitom využívat cyklostezky i veřejnou dopravu. Již v minulosti jsem upozorňovala na neexistenci integrovaných jízdenek skupiny osob či pro jízdní kolo, ale nic se nezměnilo,“ sdělila Ing. Věra Kovářová, poslankyně, členka Podvýboru pro dopravu a zastupitelka Středočeského kraje.

V současnosti existuje skupinové jízdné na území Středočeského kraje i Prahy pouze ve formě jízdenky ČD a to ve dvou formách. Buď jako „Skupinová víkendová jízdenka region Středočeský“ nebo jako „Skupinová víkendová jízdenka region Středočeský + MHD Praha“. Ta v Praze platí i na celou MHD, avšak v kraji nelze skupinové jízdenky kromě vlaků ČD využít – není uznávána v žádných návazných autobusech, ani v MHD, ani u jiných železničních dopravců. „Podmínky ČD pro použití jejich skupinové jízdenky se mi však zdají příliš restriktivní. Ve vyspělých  integrovaných dopravních systémech v Evropě i v ČR je běžné, že skupinová jízdenka platí pro 5 osob a není rozlišeno, jestli jsou to děti nebo dospělí. Ani v budoucím tarifu PID bychom neměli podmiňovat skupinu počtem dospělých osob či dětí,“ doplnila poslankyně Kovářová.

O cyklostezku je obrovský zájem
„Jedna z nejnovějších páteřních cyklostezek vznikla pouze díky iniciativě starostů 6 obcí mezi Mnichovicemi a pražskými Kolovraty. Peníze na ní jsme získali z prostředků EU v rámci projektů ITI, kraj obcím nepřispěl ani korunu“, shrnula situaci Mgr. Petra Pecková, starostka Mnichovic a kandidátka na středočeskou hejtmanku za hnutí STAN. Jedná se o cyklostezku nazvanou „Do Prahy na kole“ o délce 14 km v mikroreginu Ladův kraj. „Prázdniny ještě nezačaly a o cyklostezku je již nyní obrovský zájem. Lidé však za sportem přijíždějí auty, parkují v ulicích obcí. Přitom téměř celá cyklostezka je dostupná železnicí linkou PID S9.  Hnutí Starostů a nezávislých vyzývá vedení Středočeského kraje, aby na srpnové zastupitelstvo kraje připravilo změnu tarifu PID a byly co nejdříve zavedeny nejen skupinové jízdenky, ale také jízdenky pro jízdní kola. Pomůže to nejen nám, ale všem turistickým cílům Středočeského kraje,“ oznámila starostka Pecková.„Jihočeský kraj dokázal připravit společně s 21 obce a městy 189 km dlouhou dálkovou cyklostezku a získal pro ni od státu 1 miliardu Kč. Když jsem požádal na květnovém zasedání středočeského výboru pro dopravu alespoň o seznam krajem nově vybudovaných cyklostezek, dostal jsem pouze mlhavou odpověď – vypadá to, že od roku 2018 nebyl postaven ani 1 km nové cyklostezky,“ řekl Martin Exner, starosta Nové Vsi za STAN a praktický uživatel cyklistiky (každoročně na svém jízdním kole ujede cca 10 tisíc km).

Středočeské Cyklokoncepci uškodila i změna ve vedení kraje. Původní koalice ANO, ODS, STAN a části zastupitelů TOP09 ambiciózně určila prioritní úseky cyklostezek, které kraj měl připravovat a realizovat, bohužel po změně vedeni kraje na koalici ANO, ČSSD a KSČM zůstala Cyklokoncepce jen na papíře. „Je naprosto zásadní, aby vedení kraje přebralo zodpovědnost za všechny úseky páteřních cyklostezek, ty začalo aktivně budovat a zároveň umožnilo jejich tarifní propojení se systémem veřejné dopravy pomocí integrovaných jízdenek,“ dodal Exner.

reklama

reklama
reklama
reklama
reklama