reklama

Pandemie ochromila korálkový byznys. České firmy hlásí milionové ztráty

reklama

V Česku se ročně vyrobí tisíce tun korálků z nejrůznějších materiálů. Většina české produkce korálků a komponentů k výrobě šperků je určena na vývoz a míří do všech koutů světa. To se ale vlivem koronavirové pandemie na dlouho změnilo. Čeští podnikatelé čekají, jak rychle se z následků pandemie vzpamatuje americký a asijský trh.

Pro české firmy zabývající se prodejem korálků a bižuterních komponentů je podstatná nejen tuzemská výroba, ale i dovoz produktů ze zahraničí. Ten ale pandemie výrazně ochromila. „Situace s koronavirem měla největší vliv na dodavatele z Asie, kde nástup pandemie volně navázal na svátky nového roku, kdy už i tak byla veškerá produkce skoro na tři týdny zastavená. Letos se ale produkce neobnovila a propad ve výrobě a zásobování se prodloužil zhruba o další měsíc a půl. To samozřejmě dramaticky postihlo jak výrobce v Asii, kteří nezískávali nové objednávky, tak jejich odběratele po celém světě, kteří nebyli na toto období dostatečně předzásobeni, včetně nás. Co se týče českých výrobců, ti zaznamenali vliv pandemie ve formě masivního propadu poptávky z ostatních postižených zemí a kontinentů. Významným exportním trhem pro českou produkci je například trh americký, odkud se příliv poptávky dočasně téměř zastavil,“ popsal Martin Stibor, zakladatel společnosti Korálky.cz.

Kromě tuzemských i zahraničních odběratelů mají na odbyt šperkařských produktů velký vliv také veletrhy. Ty se ale po celém světě zrušily, některé z nich bez náhradních termínů. „Vzhledem k absolutnímu přerušení dodávek z Asie jsme se operativně soustředili na budování nových obchodních vztahů s dodavateli z USA a Evropy. Jednalo se ale spíš o vyjednávání dodávek nových sortimentů. Sekundárním vlivem, který postihl celé odvětví, bylo také masivní rušení veškerých světových veletrhů, kde samozřejmě došlo k úplnému zrušení mnoha sjednaných schůzek a setkání, což další rozvoj všech dodavatelsko-odběratelských vztahů pochopitelně zbrzdí,“ vysvětlil Martin Stibor.

Cena se bude zvyšovat
Covid-19 má vliv i na cenu dovážených korálků a komponentů k výrobě šperků. Navzdory nižším cenám ropy totiž významně vzrostla cena mezinárodní dopravy. „Momentálně už fungujeme v běžném režimu a snažíme se co nejdříve dovézt rozpracované dodávky z Asie z prvního kvartálu. Největším aktuálním problémem v dodávkách zboží je ale extrémně drahá cena dopravy dodávek z Asie, která je momentálně na více než dvojnásobné úrovni oproti běžným cenám v tomto ročním období. To samozřejmě velmi negativně ovlivňuje cenové kalkulace a marži zboží,“ vysvětlil Martin Stibor.

Dlouhodobý dopad koronavirové pandemie na tuzemský šperkařský trh se zatím podnikatelé neodvažují předjímat. Počítají ale i s fatálními následky. Podstatné je, kdy a jak rychle se vzpamatuje americký trh. „Dopad pandemie postihne českou produkci v podstatě výhradně v podobě propadu celosvětové poptávky. Otázkou pak zůstává, zda se po útlumu pandemie poptávka vrátí na své původní hodnoty, nebo zanechá v oboru nevratné změny. Středoevropský trh by této fatální síly sám o sobě nemohl dosáhnout. O budoucnosti českých výrobců tak rozhodne primárně vývoj situace na americkém trhu, který je stěžejním importérem české korálkářské produkce,“ řekl Martin Stibor.

Na čínský trh nespoléhají
Už teď je jasné, že ztráty českých firem půjdou do milionů korun. Pokles v prodejích korálků a bižuterních komponentů zaznamenaly takřka okamžitě. V prodejích se ale objevily i kuriozity. „Vliv koronavirové pandemie na odbyt našich produktů jsme pocítili silně zejména kvůli zavřeným prodejnám. Změny v poptávce na e-shopu byly znatelné na začátku, v období největší veřejné paniky. Během března a dubna se složení prodávaných produktů nijak zásadně nezměnilo, pokles byl proporční napříč všemi produkty. Drobnou zajímavostí je, že jsme ihned vyprodali veškeré zásoby kloboukové gumy, která tvoří jen malou část našeho sortimentu s nepříliš velkou zásobou. Naše zákaznice ji pravděpodobně použily pro výrobu roušek. Finanční ztráty zatím můžeme pouze odhadovat, v celkovém důsledku se jistě budou šplhat do milionů korun,“ podotkl Martin Stibor.

Tuzemští výrobci a prodejci se už nyní zaměřují na předvánoční období. Na vratký čínský trh se naučili nespoléhat. „Aktuálně se soustředíme na prezentaci novinek z USA a Evropy, které jsme zajistili v době ochromení asijského trhu. Zároveň začínáme vyjednávat o nových sortimentech pro třetí a čtvrtý kvartál letošního roku, kdy se, jak doufáme, prodeje vrátí do původních hodnot. Na letní i vánoční sezónu už budeme skvěle připraveni s novými trendy produkty. Tím, jak věříme, se nám podaří zmírnit propady letošního prvního pololetí a celý rok zakončit bez významných ztrát,“ uzavřel Martin Stibor.

Foto: archiv

reklama

reklama
reklama
reklama
reklama